Stap 1: Successen
Benoem 3 rollen/projecten/activiteiten waar je in het verleden iets moois hebt kunnen neerzetten en met voldoening op terugkijkt. Ik heb het over rollen, niet over functies. Een functie is een breed begrip. Binnen een functie heb je eigenlijk altijd verschillende rollen en we willen hier zo specifiek mogelijk zijn.
Stap 2: Kwaliteiten
Beschrijf per rol/project/activiteit wat jij meebracht waardoor het tot een goed resultaat kwam. Welke kwaliteiten heb jij toegepast in de rol? Wat maakte jou wellicht beter dan sommige collega’s? Misschien had je veel kennis, of kun je juist goed organiseren of mensen verbinden. Ook kan het zijn dat je juist goed kunt analyseren of anderen kunt aansturen/motiveren. Of misschien ben je juist goed in de details en foutloos werken. Je merkt al dat je hier van alles kunt noemen. Wat maakte jou effectief in die situaties?
Stap 3: De situatie/randvoorwaarden
Beschrijf nu per rol/project/activiteit wat de situatie was. Hier kun je veel informatie uit halen over de ideale werkcontext, oftewel de randvoorwaarden waaronder jij goed en met plezier presteert. Denk bijvoorbeeld aan wat voor soort leidinggevende je boven je had en hoe die je aanstuurde. Kreeg je veel ruimte (autonomie), werd je gestimuleerd en gecoacht in je ontwikkeling of was het een ‘micro manager’ die continu meekeek en instructies gaf? Ook kun je kijken naar de samenwerking. Wat voor soort team was het? Werkte je meer op jezelf of was er sprake van intensieve samenwerking? Hoe zou je de sfeer omschrijven? Verder is het altijd interessant om te kijken naar de opdracht. Kreeg je een duidelijk en concreet doel of moest je zelf de doelen stellen? Waar gaat jouw voorkeur naar uit? Dit zijn slechts een aantal voorbeelden.
Bij onze programma’s zetten we ook vaak de reflectiescan in; wetenschappelijk onderbouwde instrumenten om persoonlijkheid en drijfveren te toetsen en het proces van zelfreflectie te activeren/ondersteunen. De drijfveren die uit deze scan naar voren komen helpen de randvoorwaarden concreet te maken. Dus mocht het toch moeilijk blijken, weet dan dat we een tool voor handen hebben.
Stap 4: Persoonlijke waarden/overtuigingen
Met de werkervaring die je hebt opgedaan heb je vast bepaalde inzichten gekregen in wat goed werkt. Zo zullen er ook bepaalde werkwijzen of aanpakken zijn waar je niet in gelooft. Probeer deze eens onder woorden te brengen. Wat zijn belangrijke waarden voor je? Wat wil je bereiken/neerzetten/achterlaten? Kortom, waar sta je voor en waar ga je voor?
Zelf heb ik (net als mijn collega’s) bijvoorbeeld de overtuiging dat werk ontwikkelend moet zijn, niet slijtend. Dat betekent dat het bij hoge productiedruk belangrijk is dat er geïnvesteerd wordt in de ontwikkeling van mensen, zowel financieel als in tijd. Het zorgt ervoor dat mensen niet uitgeput raken, maar ook voor een gezonde groei van de productiviteit en leerflexibiliteit binnen de organisatie of afdeling.
Deze overtuiging levert soms pittige discussies op met potentiële klanten. Dan wordt ontwikkeling gezien als een 'nice to have' en geldt het adagium 'productie gaat voor'. Dat vind ik prima. Wij weten dat ontwikkelen van mensen leidt tot de beste prestaties en resultaten. Daarom werken we graag met klanten die bereid zijn om te investeren in ontwikkeling. Kortom, we staan ergens voor en we gaan ergens voor. Dat leidt overigens vaak tot een goed gesprek, interesse en een luisterend oor. Die overtuiging vergroot onze impact. Datzelfde geldt voor jou in jouw profilering. Als je duidelijk voor ogen hebt waar jij voor staat en voor gaat, vergroot dat je impact.
Zicht op deze zaken helpt om veel gerichter te oriënteren en ook om buiten jouw gebruikelijke werkgebied te kijken. De kwaliteiten die naar voren kwamen zijn immers op veel meer plekken binnen organisaties gewenst. Uiteraard moeten de condities er wel naar zijn en het is aan jou om dat te verkennen/onderzoeken. Netwerken dus. Wist je dat onderzoek heeft uitgewezen dat 70% van de vacatures al vervuld is voordat ze gepubliceerd worden? Een heldere propositie en netwerken helpen om snel op de radar te komen.
Business Model You
Wil je jouw propositie op een pakkende manier kort en krachtig op papier zetten, google dan eens op ‘Business Model You’. Deze werkvorm helpt je om jouw propositie (waarvoor je de meeste ingrediënten met de hiervoor beschreven stappen al hebt verzameld) puntsgewijs in 1 A4 uit te werken. Mooi van deze methode is dat je anderen om advies kunt vragen bij het vormgeven van jouw BMY. Daarbij sla je twee vliegen in één klap. Je krijgt vaak goede feedback, waar het BMY alleen maar beter van wordt. Aan de andere kant krijgen de mensen die het zien ook een duidelijk beeld van jouw propositie en ben je meteen al bezig met profilering.
Een heldere propositie helpt vaak bij het verrijken van jouw rol/functie. Omdat de organisatie beter zicht heeft op jouw potentie en wat ervoor nodig is om dat optimaal te benutten, ontstaan er doorgaans mogelijkheden voor jobcrafting/taskcrafting. Jouw taken/werkcontext wordt dusdanig (op maat) vormgegeven dat jij maximaal kunt leveren.