Onderstaand de uitwerking door Van der Loo en Beks, met enkele aanvullingen vanuit de inzichten van Edmondson.
Vertrouwen vs Wantrouwen
Vertrouwen gaat over de verwachting dat anderen vanuit positieve intenties werken en doen wat ze zeggen. Dit kan beschaamd worden:
- Door onverwacht gedrag (doen wat je zegt en zeggen wat je doet)
- Als de teugels onverwacht strak worden aangetrokken (bijvoorbeeld door een crisis)
- Of juist door het omgekeerde als zaken op hun beloop worden gelaten. Ook dan kan er vertrouwensverlies optreden.
- Bij radicale veranderingen (roepen dat alles anders moet).
Vrijmoedigheid vs Verschansen
Vrijmoedig betekent open en vrij kunnen spreken. Dit wordt ondermijnd wanneer:
- De inbreng en persoonlijkheid van mensen niet (h)erkend wordt. Wanneer je op uitingen geen enkele reactie krijgt of wanneer er met spottende blikken of stekend commentaar wordt gereageerd.
- Alles zo is dichtgetimmerd dat er geen enkele ruimte overblijft.
- Klanten, patiënten, cliënten of burgers over de schreef gaan bij het uiten van ongenoegens over de geleverde dienstverlening of zorgverlening. Zeker in sectoren waarin flink bezuinigd is (zorg, onderwijs, politie) kan er forse kritiek zijn die gepaard gaat met fysieke of verbale agressie. In plaats van vrijmoedig praat men dan de boze klant naar de mond of verschuilt men zich achter bureaucratische regels.
Verschil vs Volgen
Verschil maken betekent (nieuwe) initiatieven ontplooien vanuit professionele idealen. Dit wordt ondermijnd door:
- Toenemende prestatiedruk zonder verruiming van middelen. Soms zelfs minder tijd en mogelijkheden om je werk goed te doen, laat staan dat het mogelijk is om het positieve verschil te maken. De angst voor de stopwatch en het conformeren aan de middelmaat winnen het van professionele idealen.
Wanneer het wel lukt om de juiste randvoorwaarden te scheppen (vertrouwen, vrijmoedigheid en verschil maken), leidt dat tot:
- Inclusie, men heeft het gevoel erbij te horen
- Delen, gemaakte fouten worden besproken en er wordt van geleerd
- Leveren, iedereen draagt bij aan het behaalde succes.
- Uitdagen, innoveren en vernieuwen wordt gestimuleerd
- Positiviteit, iedereen voelt zich verantwoordelijk
Er zijn verschillende niveaus waarop je dit kunt aanpakken. Ik beperk me hier tot de rol van leidinggevenden en adviseer geïnteresseerden de boeken van Van der Loo en Beks te lezen voor de aanpak op andere niveaus. Daarnaast worden ook veel concrete tips en gesprekstechnieken gedeeld in het boek van Amy Edmondson.
Als leidinggevende kun je volgens Van der Loo en Beks de TRIPLE A aanhouden als je psychologische veiligheid wilt vergroten. Oftewel, je dient het volgende te laten zien:
- Aandacht – bewust zijn van het klimaat en weten wat bijdraagt aan psychologische veiligheid. Daar tijd en energie aan besteden. Maar ook zorgen dat IEDEREEN aan bod komt. LUISTEREN en serieus nemen! Ook de introverten. Laat zien dat je de ander emotioneel serieus neemt.
- Authentiek zijn: aandacht voor veiligheid komt van binnenuit, het moet intrinsiek gedreven zijn. Je doet het niet voor de show, maar omdat je er echt in gelooft.
- Actief zijn/voorbeeldgedrag: het vereist een blijvend actieve houding. De moed om voorop te lopen en zelf het voorbeeld te stellen zo nodig tegen de verdrukking in. Durf je ook kwetsbaar op te stellen en sociale risico’s te nemen. Geef aan dat je iets eng vindt. Experimenteer, maak fouten en leer daarvan.
Voorbeeldgedrag is essentieel. Je kunt intenties uitspreken, maar mensen leren vooral door te zien hoe anderen het doen (dit heeft met spiegelneuronen te maken, iets dat ik wellicht in een later artikel verder uitwerk). Dus niet zeggen: “Mijn deur staat altijd open”, maar uitnodigen of aanschieten in de gang of bij het koffiezetapparaat, belangstellende vragen stellen en doorvragen zodat men ZIET dat je laagdrempelig bent.
Psychologische veiligheid mag in de oren van sommigen misschien soft klinken, het blijkt uit onderzoek een belangrijk fundament voor duurzaam succes. Daarmee draagt het bij aan keihard zakelijk resultaat.
Waar het gedrag van die oude directeur bij mij ervoor zorgde dat de saamhorigheid verdween en fouten buiten beeld bleven, had triple A gedrag saamhorigheid gebracht, leren gestimuleerd en het team boven zichzelf doen uitstijgen. En ik denk dat we met die leuke club slimme mensen toch nog in de buurt waren gekomen van die overambitieuze doelen!